lördag 18 september 2010

Höst.

Paradisäpplet Salla.

Bilden visar med all önskvärd tydlighet att nu är det höst, äpplet ser vackert och gott ut, synd bara att det är så litet. Dom flesta paradisäpplen är i princip oätbara på grund av att dom är så sura, jag brukar äta något då och då, man ska härda smaklökarna så ökar ätbara produkter markant.

Salla är ett ungträd som bär sin första frukt i år, enligt beskrivningen av trädet så är det ett träd "som har små söta frukter", nu är det upp till bevis! Årets skörd är inte stor, det är i princip den näst minsta skörd man kan få, det vill säga två stycken äpplen! Jag vet det är löjligt lite, men nästa år så räknar vi med en säck med äpplen. Inom de närmaste dagarna ska vi äta upp var sitt om ingen annan hinner före, vi har väntat för att dom ska vara helt mogna men snart vet vi hur söta dom är i smaken, att dom är söta till utseendet ser vi redan nu.

Vi har satsat hårt på att bli självförsörjande på äpplen genom att plantera fyra äppelträd på kolonilotten, tre vanliga och ett paradisäppelträd enligt ovan. Än så länge verkar det ett tag till dess att vi är självförsörjande, alla träd är så unga, det är bara ett som börjar se ut som ett riktigt äppelträd och det fick vi åtta äpplen på i år, men vad då, om vi nöjer oss med ett äpple i månaden så är vi nästan självförsörjand.

Hösten är lite trist när det är disigt och regnar men dom dagar som det är soligt är den nästan bättre än sommaren. Jag har varit på lotten och jobbat två dagar när det varit fint väder och det var fina dagar, lagomt varmt, ingen mygg, inga andra kolonister som störde friden, jag var nästan ensam på hela området, det var bara synd att jag hade saker att göra jag kan lätt föreställa mig hur skönt det skulle varit att bara sitta i en vilstol och slappa, men det känns skönt att få gjort saker som man planerat i två år utan att det blivit av.

Nu är det lördag och jag ska sitta och gosa med min fru hela dagen, om hon har tid förståss.

Hans, nöjd med hösten.

Inga kommentarer: