torsdag 30 september 2010

Björn.

Björnträff.

Bilden illustrerar rykten som går att det kryllar av björn i skogarna runt Luleå, en stor del av björnarna håller till på motionsslingor och detta ska ha verfierats av helikopterförare som ser björn dagligen. Ett av rykterna säger att man sett sexton björnar i närheten av Sunderby sjukhus (dom kanske väntar på skraltiga patienter som dom kan äta upp), man lär också ha sett en klunga på fyra styck på motionsspåret vid Ormberget.

Nu är allt detta som tur är bara rykten, i själva verket är det väldigt ovanligt med björnobservationer i trakten, själv har jag varit i enligt ryktet björntäta trakter och plockat bär utan att ha sett ens ett björnspår.Sedan har tidningen intervjuat några helikopterförare: 1. Jag har flugit sedan 1990 och har aldrig sett en björn från luften. 2. Jag har flugit sedan 1977 och aldrig sett björn från helikoptern. Det var några till som inte sett några, en gubbe i Rovdjursföreningen säger, man ser ju knappt en björn i skogen hur ska man då kunna se någon från en helikopter?

Summan av kardemumman är att dom flesta björnar bara är rykten eller påhittade, så även om det finns björn i skogarna så är sannolikheten att man ska stöta på en väldigt liten, jag har ju snart varit i skog i alla fall några gånger varje år i snart sjuttio år, i min ungdom betydligt oftare, inte har jag fått den stora äran att se någon björn.

Visst är det otroligt hur rykten kan göra att en del inte törs gå in i en skogsdunge för att dom är rädd att bli björnföda.

Hans, som inte tror på "mors lilla Olle" heller.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Ja, det hade ju varit rätt häftigt om ni plötsligt stått öga mot öga med en björn på pensiorundan! Då ska ni springa nerför någon liten backe eller så... för visst var det nerför björnar hade svårt?! Ni ska i alla fall INTE klättra upp i ett träd, för det är de rysligt bra på har jag hört!!

Var försiktiga!
Kram E.