söndag 3 oktober 2010

Brittsommar.

Koxare.


Det sägs att vi har brittsommar nu, det kanske vi har men jag för min del har alltid trott att brittsommaren kommer runt den sjunde oktober när Britta har namnsdag, men det kanske är att ge Britta för stor betydelse.

Men på tal om brittsommar, var tog årets sommar vägen? Nu är ju jag lite trög men jag tycker att jag hann inte med! Den försvann som en "koxare", det kanske inte är alla som har så stort ordförråd som jag så jag förstår att det är många som inte vet vad en koxare är. Då ska jag förklara, det är en säl! Lite grand förklarar väl bilden, som blev lite suddig, men det bevisar bara att dom är så snabba, sälarna.

Alltså tänk er att ni är nere vid havet eller ändå hellre i en båt på havet, det ska helst vara kav lugnt, inte för sälarnas skull utan för din, man ser bättre då. Du sitter och tittar ut över havet, plötsligt ser du ett svart huvud sticka upp över vattenytan, just när du fått ögonkontakt så är det borta. Detta sker helt ljudlöst, du ska inte tro att det är något frustande och plaskande där inte, det är en koxare. Nu tror jag inte att den heter så över hela sverige, ordet är nog dialekt som härstammar just härifrån norrlands kustland. Vi säger koxa i andra sammanhang också, om någon tittar fram runt ett hörn t.ex. och någon ser det säger han säkert: vad var det som koxade fram där? I alla fall om han är från mina hemtrakter.

Då förstår alla vad jag menar när jag säger att sommaren försvann som en "koxare", nu säger inte jag så alltid men någon gång då och då dyker ordet upp och är det då rätt sammanhang så kanske jag säger det också.

Hans, som spridit sina kunskaper i främmande språk.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Vilka imponerande sälkunskaper du besitter!! :)