onsdag 6 oktober 2010

Hitler.


Boken på bilden har jag fått av min fru för ett tag sedan, varför minns jag inte riktigt men förmodligen hade jag gjort rätt för mig på något sätt, jag tror inte att det var enda anledningen för då hade jag varit begravd av böcker för länge sedan. Det är emellertid en mycket bra bok där man får lära sig hur fel en del saker som man alltid trott vara sanningar är.

I dag har jag läst lite i boken och råkat komma in på alla faktoider som finns om Hitler! Nu ska jag skriva om en del saker som alltså inte är sanna om denna förfärliga man, det ligger ju i tiden att kolla lite på Hitler nu när SD kommit in i riksdagen så vi får en aning om vad som händer om fler knäppskallar röstar på dom.

Det står lite här och där att "Hitler grep makten" och att det skulle varit en statskupp som gjorde att han lyckades, så var det inte! Han gjorde ett försök 1923 men det blev ett fisko och Hitler hamnade i fängelse (synd att han inte blev kvar där) men där satt han och klurade ut att om han skulle ha någon chans att komma in i maktens korridorer så var det säkrast att följa spelets regler, i alla fall till den punkt där han själv kunde sätta reglerna.

Hitler började hålla valtal och i januari 1933, under politisk turbulens tillsattes han på posten som rikskansler av president Hinderburg. Alltså ingen statskupp, inget revolutionärt, utan helt enligt författningen. Att han sedan förvaltade makten på ett sätt som dom flesta inte kunnat föreställa sig (trots att han tidigare öppet deklarerat sina planer), och snabbt såg till att skaffa sig en maktställning utan ett spår av demokrati.

Trots att det gott bra i valet nådde Hitler inte sin ställning som rikskansler genom någon oemotståndlig revolutionär eller nationell rörelse. Hitler grep inte makten, han nådde den genom intriger.

Det finns mycket mer att skriva om Adolf Hitler men jag ids inte, han var ju en galen man. Tänk på det ni som röstat på Sverigedemokraterna, dom har Hitler som idol och om ni inte vet vad han har åstadkommit så läs på och tänk på att även om ni gillar ett sådant styrelsesätt så är det inte säkert att dom som bestämmer gillar dig och då blir det kärvt. 

Hans, rätt så opolitisk men nån måtta får det vara.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Bra rutet! ;)

Kram E.