söndag 17 oktober 2010

Nabbdäck.

Dags att byta däck.

Nu är det dags att byte till vinterdäck, än så länge är det väl inte alltför isigt på vägarna men rätt som det är råkar man komma på en isfläck och det behövs inte mer innan det kan gå så långt att man hamnar på (i mitt fall) vår herres högra sida. Nu är det väl inte så mycket att bekymra sig för men eftersom det ju är en stor förlust för mänskligheten om jag går hädan så är det nabbdäck på som gäller.

Därför åkte jag glad i hågen till Däckia på fredag morgon där jag sommarförvarar däcken, i däcksförvaringen ingår också skifte av däck två gånger per år. Detta är ett förfarande som jag uppskattar mer och mer med åren eftersom jag blir styvare och styvare i ryggen så att det numera blivit jobbigt att nå ned till navkapslarna, dessutom blir jag latare med åren. Döm om min förvåning när det blev min tur att byta däck och dom inte hittade  mina! Jag har i och för sig tyckt att dom har lite slafsig ordning där men att det ska gå att slarva bort fyra däck har jag aldrig kunnat tro. Det löste sig inte heller, efter någon timme föreslog dom att jag skulle få låna däck så jag kunde åka hem. (dom hade redan tagit av sommardäcken och arkiverat dom) Man skulle fortsätta att söka mina däck och ringa när man funnit dom.

Jag hoppas att alla förstår att när jag pratar vinterdäck så menar jag dom som är med dubb, alla andra är bara nys, jag förstår inte varför det finns folk som sätter på vinterdäck utan dubb, förmodligen är dom snåla, dubbarna kostar ju lite extra. Jag har alltid vetat vad som är säkrare men nu har jag fått svart på vitt, Trafikverket har kommit med en rapport som visar att jag har rätt. Rapporten visar att dubbdäck minskar risken för dödsolyckor med 42 procent! Trafikverkets studier visar det som de flesta Norrbottningar redan vet, det är bara dubbdäck som duger på vintervägar, på isiga vägar är det ingenting som är bättre än dubbade däck.

Nu skulle jag inte bry mig om att det finns folk som inte fattat det än, dom är ju inte skadliga om dom kör ihjäl sig själva men det som stör är att dom inte fattar att dom kan köra ihjäl någon annan och värdefullare person, t.ex. mig.

Hans, som lättat lite på sin frustration.


Inga kommentarer: