söndag 12 september 2010

Jag röker!

Jag lägger in ved i rökeriet.

Det kanske finns någon som läste titeln på bloggavsnittet och trodde att jag börjat röka cigarretter och annat onyttigt, icke det icke, har jag klarat mig utan att börja röka i snart åtti år så inte är det någon risk nu. Som alla som har den minsta slutledningsförmåga räknat ut efter att sett bilden på den stiliga gentlemannen vars silverglänsande hår gnistrar i solstrålarna och som dessutom stoppar in ved i sin Kalixrök så röker jag fisk.

Det är en underbar morgon, inga andra kolonister i farten än, helt tyst förutom lite fågelkvitter, eller kanske mera fågelpip, dom är inte så sångivriga så här på hösten. I bakgrunden porlar vår lilla fontän, inget som stör bara avslappnande. Solen lyser från en molnfri himmel, ingen vind, jag stoppar in ett vedträ i kvarten och kollar på fisken en gång i halvtimmen, med andra ord ett sätt att varva ned så att om jag skulle resa mig upp och börja gå omkring tror jag nästan att jag varvat ned så jag börjar gå baklänges.

Nu blir jag lite piggare, en geting börjar surra kring huvudet, efter ett tag blir den för närgången så jag försöker klappa till den, efter två försök tycker den antagligen att det är riskfyllt och sticker iväg. Den landar i themyntan som blommar till vänster om mig, en sak med themynta som jag just upptäckt är att det kommer en ny blomma från mitten av den första så det blir liksom tvåvåningsblommer.

Efter att jag blivit störd av getingen tar jag en långpromenad till squashen (12 m) det finns två lämpliga att skörda men det gör jag senare, det blir för stressigt med två jobb, nu röker jag fisk och dricker en öl. Min fru ringer och säger att hon cyklar på väg till mig, som tur är börjar fisken bli klar så nu blir det rökt lax på hårdbröd och fil till lunch.

Det blev det, lika gott som alltid och fortsättningen på dagen blev lika solig och varm, faktiskt en av dom bättre dagarna i sommar, jag kallar den en sommardag trots att det är höst.

Hans, en mogen man behöver en sån dag ibland.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Låter underbart!! Vilken härlig sommardag! :)

Kram E.