torsdag 23 september 2010

Kryss.

Sven-Erik Bucht.

Haparandas kommunalråd S-E Bucht som vad jag förstår varit populär i Haparanda och förresten även i stora delar av Norrbotten och även rätt så känd i resten av Sverige avgår som kommunalråd nu till årsskiftet. Det har framkommit i pressen att han gärna ville fortsätta sin politiska karriär i Riksdagen, vilket hos vanligt folk betraktades som en bra idé.

 Döm av allas förvåning när Socialdemokraternas partiledning lämnade ut vilka dom nominerat till riksdagslista så fanns Bucht på åttonde och icke valbar plats! Bucht gillade inte idén och meddelade att han skulle försöka kryssa sig in i Riksdagen på valdagen.

Efter valet visade sig det att Bucht fått 17674 kryss! Jag är ingen expert och har inte läst det någonstans men jag tror inte att någon fått så många kryss i någon krysskampanj tidigare så nu är Bucht i Riksdagen.

Jag är inte speciellt intresserad av politik och har aldrig engagerat mig i det politiska spelet men vad jag fattar är att etablerade politiker inte gör det minsta försök att lyssna på vad vanligt folk som även är deras väljare tycker och tänker i politiska frågor. Det är skrämmande, den här gången gick det ju som folket ville tack vare att det var en populär person det handlade om men hur orättvist kan det inte bli i andra fall med mindre kända men kanske lika dugliga personer?

Nu har jag två gånger i år bloggat om politik utan att veta så mycket om detta så nu ska ni slippa läsa om vad jag tycker i politiska frågor i fortsättningen men inte slippa att läsa om vad jag tycker över huvudtaget. Alla vet väl vad bloggen heter så ni förstår att det inte är svammel. Så är det.

Hans, som tyckt till.

Inga kommentarer: