tisdag 27 november 2012

Det lackar mot jul.

Amaryllis.
 
 
Vi har en vit amaryllus som antagligen var tänkt att blomma till jul, men nu blommar den, lite  för ivrig tycker jag. Men den har en stängel till och där är bara knopp så den kommer förmodligen att slå ut lite närmare jul, men till julafton...nä det tror jag inte.
 
Vi har två röda Amaryllisar också men dom har vi på vår inglasade altan och där är lite kyligt så dom växer sakta, det är väl dom som vi får njuta av under julhelgen.
 
På lördag börjar december så det är väl då som det börjar "lacka mot jul", vad betyder det uttrycket? Är det någon som vet kan ni skriva in det här under "kommentarer". Det kanske har att göra med att man sätter lack på paketen, men det gör ju inte så många nuförtiden, även om jag tror det är på väg tillbaka. När jag var liten lackades inga paket minsann, det var dumt, dom skulle passat på då, det var inte så många paket, så lackåtgången hade varit minimal.
 
I år blir det jobbigt för tomten, när han ska dra kälken menar jag, vi har ingen snö så det kommer att gnissla under medarna när han kommer, men det är fyra veckor kvar till julafton så då kanske vi har en meter snö, då gnisslar det inte men han får det jobbigt ändå, om ingen går ut och skottar förståss.
 
Hans, som räknar med att "den som lever får se".

Inga kommentarer: