lördag 8 december 2012

Foldern.

 
 
Översvämning.
 
För några dagar sedan fick vi en informationsfolder från Luleå kommun som tillsammans med Länstyrelsen och Vattenfall tagits fram av kommunen, foldern handlar om vad som händer om Suorvadammen brister. Man kan ta det lugnt, det tar tjugofyra timmar innan vattnet når Luleå, teoretiskt!
 
Eftersom det bara är teoretiskt kanske man ska jäkta lite grand, det kan gå fortare, dammen har ju aldrig pajat förr. Det är lite sent att säga att "med facit i hand skulle jag nog skyndat mig" när man har fullt upp med att simma mot närmaste land. Man tror att alla broar som finns i Luleälven följer med strömmen ut i havet, vilken röra!
 
Man ska få löpande information via radion, jag vet inte om vi har någon radio som fungerar om jag tar den med mig och springer iväg mot Alvik, det är dit vi ska när det händer, ja vi ska inte stanna i Alvik utan fortsätta till Skellefteå, sedan kan man stanna och vila en stund. Man behöver inte springa hela vägen, Luleå lokaltrafik ska vända alla bussar söderut.
 
Enligt foldern ska man ta med sig madrasser och sovsäck, det struntar jag i, jag har en bror i Umeå som hälsat på oss i veckan, det besöket kommer jag att återgällda när dammen brister, jag kanske åker någon gång innan också för att kolla läget.
 
Dom som skrivit foldern har också koll på hur mycket vattnet kommer att stiga i Luleå, fem sex meter säger dom, eftersom jag bor i bottenvåningen är det nog läga att hålla sams med grannarna ovanför om det blir bråttom så vi inte hinner till Skellefteå.
 
Nåja det är väl läge med det gamla uttrycket "den dagen den sorgen". Jag sover gott på nätterna, men inte mer än tjugo timmar i sträck så har man fyra timmar på sig att sticka.
 
Hans, som försöker helgardera.

Inga kommentarer: