lördag 22 december 2012

Födelsedagsfesten.

Maurits.
 
Den artonde december var vi på födelsedagskalas i Råneå, det var Ulfs svärfar som fyllde 80 år. Enligt bilden är han en man i sina bästa år men skenet bedrar, eftersom jag snart är i samma höga ålder vet jag att nog var dom bästa åren för några år sedan men man försöker ju hålla skenet uppe, det tycker jag att Maurits lyckats med. Bilden är tagen på kvällen efter en hel dags firande och ändå bär han sin ålder med heder.
 
I alla fall åkte vi dom dryga tre milen till Råneå för att träffa jubilaren, när vi kom dit kryllade det av någon anledning av Rånebor där, eller det kanske inte var så konstigt eftersom dom flesta var grannar.
 
När vi gick runt och hälsade på dom övriga gästerna visade det sig att det fanns för mig helt okända människor som påstod att dom visste vem jag var! Eller för att vara korrekt vem min far var, vilket var mindre konstigt eftersom han föddes i Råneå, inte i samhället men i kommunen. Det var till och med en som berättade att min far som liksom jag jobbat som elektriker, installerat deras villa när dom byggde den för ett antal år sedan. Han sade att han minns min far men inte kom ihåg vad han hette i förnamn så jag berättade att hans namn var Harald, vilket han påstod att det inte var!
Eftersom jag trots mitt numera dåliga minne är helt säker på vad min far hette så undrar jag om han spikat några elledningar i den villan.
 
I alla fall var det en trevlig fest, som vi trots det såsmåningon  lämnade med magarna fulla av tårtor av alla slag och åkte hem till vårt lilla hem i Luleå.
 
Hans, själv oroväckande nära åttio.

(Foto Pia Larsson.)
 
 

Inga kommentarer: