söndag 5 april 2009

Påskris.


Nu har jag varit ute i skogen och klippt lite påskris, tidigare i min avlägsna ungdom slet jag av riset men det var innan jag upptäckt att det finns sekatörer, därav klippt.

Jag är medveten om att det är sent påtänkt, meningen är ju att riset ska få små gröna blad till påskafton, så kallade musöron och det kanske inte hinns med, trodde jag. Men av en tillfällighet råkade jag få se en liten film på internet, det var nya rön om hur man gör om man vill ha snabba blommor, det gick ut på att man satte ett frö i en kruka (det var inte det som var nytt) sedan satte man in krukan i microvågsugnen och körde på full effekt i sju minuter, på filmen såg man genom glasrutan i dörren att efter en minut bärjade nåt grönt tränga upp ur jorden, sedan gick det snabbt så att när man tog ut krukan efter sju minuter fanns det en färdig blomma med knopp som just skulle slå ut. En halv minut till så skulle den säkert varit i full blom!

Så nu känner jag mig trygg, om inte påskriset fått musöron på skärtorsdag så knölar jag in det i microvågsugnen och kör på full effekt i ett par minuter och hips, vips, gröna blad.Internet är fantastiskt bara man suger upp alla nya rön.
I dag har vi en fantastisk dag med nollgradigt och en strålande sol vi har varit ut på en timmes promenad och det kändes bra.
Hans, som tror på ett fantastiskt påskris till påsk.

Inga kommentarer: