torsdag 27 augusti 2009

Fjärils vinga....

syns på en kärleksört.
Den här fjärilen fotade jag när den promenerade omkring på en Kärleksört och hinkade i sig massor av nektar. Jag är ingen fjärilskännare men anser att det är en Nässelfjäril (rätta mig om jag har fel) det är rätt så bra odds att gissa på Nässelfjäril eftersom den nog är Sveriges vanligaste fjäril ( rätta mig...).

Jag blev imponerad att av att den har så lång "snabel" och hur den rullade upp den i viloläge så att säga, den såg ut som en rullad lakritsrem, och sedan ut som en raket ner i blomman.

Jag är medveten om att jag är ute på hal is i det här avsnittet eftersom jag vet så lite om fjärilar men om någon rättar mig så får jag veta mer och det skadar ju inte.
Hans, fjärilsnovis.




2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Hurra för dig på din namnsdag! Fira ordentligt nu.. du har ju bara en!

Kram E.

Hansinga sa...

Tack.
Kram tillbaka.
Pappa.