tisdag 25 augusti 2009

Skansen.

Lemur.


I dag för en vecka sedan var vi på skansen där vi bland annat passerade lemurerna, det är lustiga djur men dom verkar glada och snälla. Jag har läst att dom härstammar från Madagaskar där dom lever i flockar på upp till trettio medlemmar och eftersom dom inte byter område i onödan utan bor på samma plats hela livet så är dom ytterst lämpliga att ha i djurparker.

En Lemur kan bli upp till etthundratjugo cm lång men då är ju svansen drygt hälften av den längden. Jag blev lite farcinerad av dom så jag kollade noga och döm om min förvåning när jag fick se att dom rackarna har naglar på tårna utom på andra tån på båda fötterna, räknat från mitten, där har dom en klo! Varför har dom det då? Ja fråga inte mig, jag har ingen aning.

En av dom gäspade lite uttråkat och då räknade jag tänderna, dom har trettiosex tänder och det är väl lagomt. Vad jag blev imponerad av är hur långt dom hoppar, jag räknade ut att om jag vore lika spänstig så skulle jag med min storlek hoppa sådär en åtta - tio meter, nytt världsrekord.

Det var lite annat på Skansen också men det var Lemurerna som jag fastnade för.

På lördag åt vi surströmming för första gången i höst, och det var lika gott som vanligt. Det var kolonilottoföreningen som anordnat festen och den förflöt så där lagomt festligt troligen mest beroende på surströmmingarna.

Hans, som gillar sursrömming.




Inga kommentarer: