lördag 22 augusti 2009

Muntra fruar.

Kungliga Dramatiska Teatern.
Ja så har man varit kulturell igen! Onsdagen den nittonde augusti besökte jag Dramaten tillsammans med min fru, Ulf, Pia och Stefan för att titta på "De Muntra Fruarna I Windsor" som är en pjäs av William Shakespeare, men det kanske alla visste.
I huvudrollen som "Sir John Falstaff" var Börje Ahlstedt, dessutom i andra roller: Rolf Skoglund, Jonas Bergström, Per Mattsson, Ingvar Kjellson, Björn Granat, Sofia Pekkari och Stina Ekblad dessutom ett helt gäng andra skådespelare som jag inte ids nämna, inte för att dom var dåliga utan för att jag skriver så sakta så det tar hela dagen att räkna upp dom.

I alla fall, det var lättsamt och småroligt hela tiden men kanske inte det bästa vi sett på Dramatens scen. Men det dög till att roa bort en kväll, dessutom är ju Dramaten i sig en lokal som man måste ha sett innan man lägger upp suddarna = dör.

Om någon är intresserad så grundades teatern 1788 av Gustav lll (teaterkungen) och fick i uppdrag att spela svensk dramatik på svenska, och vad jag förstår gör man fortfarande det, jag förstod i alla fall vad dom sa och då får det inte vara allt för utrikiskt.

Både exteriör och interiör är väldigt påkostad och vacker och dessutom kunde man om man ville köpa en pilsner i pausen och det är väl också kultur.

Hans, kulturellare.


Inga kommentarer: