onsdag 11 november 2009

Abraham.

Frej Lindqvist.

Det är några dagar sedan vi sågs på bloggen men det är så "örkt om" (mycket att göra enligt någon dialekt som jag glömt varifrån den kom).

På måndag kväll var vi till Biblioteket för att närvara vid något som kallas "Kura i skymning" Jag vet inte var det uttrycket kommer ifrån heller (det är mycket jag inte vet) men det var Föreningen Norden som arrangerat det hela på temat krig och fred. Man hade anlitat Frej Lindqvist att kåsera om sin bok som inte kommit ut i Sverige än men lär vara utgiven i Finland, till och med på svenska!

Frej var underhållande hela tiden, Han förhöll sig mest runt en anfader som hette Abraham Lindqvist. Denna man var född 1696 i Småland och död 1801! Blev alltså 105 år och levde under tre århundranden! Enligt Frej var han en riktig karlakarl runt två meter lång och otroligt stark. Han jobbade som Karolin åt bl.a. Karl XII och var faktiskt med som livvakt åt Karl när han fick en kula i skallen, det var inte Abrahams fel, Karl skulle envisas med att klättra upp och titta på vad fienden gjorde även fast han blev varnad för sådana dumheter, men så gick det åt fanders också. Abraham stod nedanför och fick först Kalles hatt i skallen och sedan kom Kalle själv i famnen på honom.

Efter det äventyret hamnade han i Norge och fick vara med om den hemska marschen över fjällen när halva svenska armén frös ihjäl, men inte Abraham han kom helskinnad hem. Han var som jag sa otroligt stark det sägs att i en strid mot kosacker kastade han en häst med ryttare och allt över en gärdsgård, fast kosackhästar är ju små, tror jag.

Frej avslutade det hela med att läsa "Sven Duva" för oss, det var den bästa uppläsning av Sven Duva jag någonsin hört, det var nästan som om man var med på bron där han dog. Tack för det Frej Lindqvist.

På tisdag var min fru och jag på en informationsträff som kommunen anordnat för godemän, jag var mest med som livvakt till min fru, man måste ju gå genom centrala Luleå efter åtta på kvällen och det har ju vi så liten erfarenhet av nuförtiden. Men
det var lugnt, allt elände som man läser om i tidningarna hittar dom nog på själva.

I kväll är det lugnt så då ska vi glo på teve, man får inte fyrkantiga ögon om man tittar mycket på teve, det har jag hört i ett program som heter Smartskalle.
Hans, lite klokare igen.







Inga kommentarer: