måndag 2 november 2009

Tobias.

En till oss närstående Tobias.

Tobias har namnsdag i dag, vi får gratulera, dagen till ära beslöt jag mig för att kolla upp Tobias lite. Enligt Wikipedia fanns det år 2007 totalt 30634 personer i Sverige med namnet Tobias, varav 21049 med det som tilltalsnamn. Det är en hel del Tobbar med andra ord men jag är inte så impad eftersom det finns tre gånger så många Hans!

Tobias är av hebreisk ursprung och betyder "Gud är god". Tobias är huvudperson i Tobits bok, en av Bibelns apokryfiska böcker. Tyvärr måste jag erkänna att jag inte hade en aning om vad en apokryfisk bok var, men det var för ett par minuter sedan, nu vet jag att det är en tvivelaktig( till värde eller äkthet) bok. Apokrypiska böcker kallas några gammaltestamentliga böcker som inte var med i den fornjudiska skriftsamlingen. Jag vet inte om jag kommer att ha nytta av den informationen men jag vet.

Ja vad gör då Tobisarna? Ja den som vi nu är närmast intresserad av lever loppan i Uppsala, men andra då, ja dom är rätt så kreativa, jag har hittat politiker, författare konstnärer, musiker och till och med en kommendör i Frälsningsarmén. Det finns också idrottsmän av olika sorter men där tror jag inte "vår" Tobias kommer att skörda några lagrar. Det finns ett register som heter Tobias Registret och där är över 12 miljoner personer registrerade och vävnadstypade. Det är alltså över potentiella stamcellsgivare och startades 1992.

Det finns väldigt många Tobiasar som är fotografer, kolla in Tobias Fischer, www.fotografiskbild.se/ det är inga dåliga foton. En annan trevlig typ är Tobias Persson www.tobiaspersson.net/

Nä nu får jag ge mig, informationen om Tobiasar är outtömlig men jag är glad att jag känner en.

Hans, övergooglad.






Inga kommentarer: