söndag 15 november 2009

En vanlig dag.

Väderbild från köksfönstret.

Bilden får illustrera hur vanlig dagen är, den lilla snö som kommit har nu börjat visa tendenser att tina bort men det är inte dramatiskt det heller, det blir nog ingen fart på tinandet med 0,5 plusgrad.

Jag har egentligen inget att skriva om men känner pressen eftersom det står att det är tre dagar sedan jag skrev senast, var i hela friden har dom dagarna tagit vägen? Är det någon mer än jag som tycker att tiden går mycket fortare nu än tidigare? Jag har funderat på om det kan vara så att jorden har börjat snurra fortare, liksom i smyg, nåt är det. Som jag känner är det måndag och hips vips lördag utan att man har en aning om hur det gick till.

Nu är lördag inte så dumt då har vi sovmorgon! Naturligtvis säger någon nu "ni är pensionärer ni har alltid sovmorgon", så är det inte, vi vill ha ordning och reda på tillvaron vilket kanske förvånar en del som känner mig men jag stiger upp halv sju varenda dag utom lördag och söndag då vi sover så länge vi kan, annars skulle det ju inte vara någon skillnad på dagarna, eller hur.

En annan vana som vi har är att jag väcker min fru med morgonfika både lördag och söndag. I begynnelsen på att vi började dela säng och säte var det inte populärt, hon ville sitta vid köksbordet och fika men jag är envis så även om jag nästan fick binda henne i sängen och en del dagar när hon lyckades smita upp bar tillbaka henne så började hon gilla det, och nu tror jag att hon tar det för självklart att så ska det vara på helgerna. Jag har det i generna eftersom vi som barn alltid gjorde så på söndag att vi som var äldst kokade kaffe och serverade våra föräldrar på sängen, där satt vi i samma säng två föräldrar och sex barn i olika åldrar och fikade och spillde.

Nu är det lugnare, men det tar rätt så länge att morronfika så det blir inga tidiga morgnar på helgerna. Men det är skönt, jag rekommenderar det varmt. Tänk bara att få ha sin fru bredvid sig i sänghalmen extra länge bara för att det är helg! Det är för övrigt där fruar passar bäst.

Nu är vi i alla fall uppe och påklädda och kommer så sakta igång med saker som behöver göras för att livet ska fungera.

Hans, nöjd med starten i dag.






Inga kommentarer: