lördag 7 november 2009

Jag läser en bok.

Pocket.


För några dagar sedan kastade jag mig över "Smugglarkungens son" av Bengt Pohjanen, det är enligt mitt tycke en fläckvis jobbig och ofta rolig bok. Jag tycker att han har roliga meningar som till exempel när man skriver om kvinnor på byn som övergett sin familj för någon predikant och man var helt överens om att det beror på lidelse "i synnerhet den lidelse som sitter i födslodelarna och som får mödrar att överge sina barn. Det är ju som att lämna korna omjölkade och gå på dans." En sådan mening får mig att skratta, eller om "jordemodern Hilma som blivit osams med barnmorskan för att hon förbjudit Hilma att ens närma sig en barnsäng för att hon hade TBC, det förstod Hilma inte alls. Baciller? Ta hit dom så ska jag hälla dom i filtallriken och äta upp dom. Det som inte syns är inte farligt. Den unge som inte tål lite baciller var inte duglig för livet och kunde lika gärna dö."


Men ibland skriver han så knepigt så i alla fall jag inte förstår vad han menar, men det säger kanske mer om mej än om boken. Men lite jobbiga meningar finns det, som den här angående aspar när det börjar blåsa "Först en, sedan en till och till slut svajar hela dungen.Världen vidgas och hela kosmos fladdrar.Allt ligger plötsligt framför mig som en hög apelsinskal. Världen är. En förundran föds på tungan: Allt är." Vad då apelsinskal ? Är det bara jag som tycker det är lite knepigt?


Nu var det inte meningen att jag skulle börja recensera böcker i den här bloggen, det bara blev så, jag planerar inte så mycket vad jag ska skriva, jag bara skriver det som huvudet är fullt av just när jag sätter mig vid datorn. Det kanske var en onödig upplysning det har väl alla som läser bloggen upptäckt för länge sedan. Om ni är läsvan och har ett livligt entellekt så läs boken, jag tänkte ge upp till att börja med men nu har jag liksom kommit igång så jag kommer att läsa ut den trots att jag kanske inte uppfyller kriterierna som jag själv ställt upp.Om ni tycker att bloggen ändrar karaktär efter det här så är det Bengt Phojanens fel eller förtjänst, då har jag blivit påverkad.


Hans, Opåverkad än.

Inga kommentarer: