tisdag 20 april 2010

Eyjafjallajökull.

Det mörka hotet?

Nu har vi ett tag fått läsa i tidningar och sett på tv att ett svart hot(eller var det sot) hänger över våra huvuden, jag tror att många tycker det är skrämmande, en del kanske tror att det svarta molnet ska ramla ned och inte kanske krossa oss men i alla fall kväva oss så vi faller döda ned.

Detta har inte hänt och nu pratas det om att molnet har blåst bort och nu bara ligger längst ner i södra Sverige och det är ju så långt söderut så det nästan är utomlands så då är det inget att bry sig om.

Tänk att det blir så mycket liv av att en vulkan på Island, som man inte ens kan uttala namnet på, får ett utbrott som dessutom sägs av förståsigpåare vara av mycket lindrig art.

Jag har själv inte varit allt för upphetsad över molnet men jag har funderat på en sak, hur kommer det sig att enligt media har vi ett kolsvart moln över oss och rätt som det är blir det sol. Hur kan solen lysa igenom? Solen måste väl vara över molnet,eller. Visserligen sägs det att molnet är väldigt högt upp senaste måttuppgiften jag hörde var strax under 8000 meter, det är ju högt, men inte för solen, ingen ska försöka inbilla mig att solen är så nära.

Jag har fått en förklaring nu, molnet sägs vara så glest så solen utan vidare lyser genom, då kan det ju inte vara så farligt att få det i skallen heller. Om det dessutom är i Göteborg så kan vi häruppe sova lugnt.

Hans, som tycker att det har lättat lite.

PS. har just hört på nyheterna att molnet är på väg tillbaka, man ska inte ropa hej. DS.                                                                          

 


Inga kommentarer: