torsdag 24 mars 2011

Ynklig.

Utskolning av plantor.


Nu skolar min fru ut första plantorna för den här våren, eller plantan kanske man ska säga eftersom hon bara hunnit med en än. Vi sätter en hel del frön som sedermera ska ge oss en del blommor på kolonilotten, man kan knappt tro att det ska bli nåt av dom plantorna så smala och ynkliga som dom är, men dom brukar växa till sig, det som behövs för att dom ska bli kraftiga är ljus, utan ljus blir det bara så kallade vattenskott, långa gängliga bleka.

Det finns människor som jag brukar kalla vattenskott, framför allt unga flickor som inte vågar äta för att dom är rädd att dom blir för tjocka, Långa gängliga bleka, vattenskott. Detta var en parentes i odlingsmödorna.

Eftersom plantor som ska skolas ut ser ut som dom gör så är det min frus jobb, hon har liksom bättre finmotorik i fingrarna än vad jag har, dessutom har hon bättre minne så hon kommer ihåg att vattna dom också vilken är en viktig del i deras överlevnad.

Jag får rycka in lite senare när blombänkar och trädgårdsland ska grävas, dessutom har plantorna växt till sig då så dom tål även min behandling så då får jag plantera.

Hans, som ser fram mot vårbruket på kolonilotten.

Inga kommentarer: