torsdag 19 maj 2011

Eldsvåda.

Kolonistuga!


I nyheterna i morse sa man att en kolonistuga på Luleås koloniträdgårdsområde brunnit ned, det kändes lite så där men jag tänkte att om det var vår stuga som brunnit skulle vi nog fått veta det, så vi tog det lugnt.

Efter ett tag ringde en kolonist som visste vilken stuga som brunnit, det var inte vår. Hon var däremot orolig eftersom hon var nära granne med den brunna, hon visste att hennes var oskadd men undrade om hon vågade gå där eftersom hon antog att elkabeln in till den nedbrunna kanske låg på marken och gjorde omgivningarna strömförande. Jag försökte trösta henne med att det var ett omöjligt skeende, men sedan jag pratat färdigt började jag fundera, jag hade ingen aning om hur det såg ut på platsen, hade hela stugan brunnit upp? Eller var det bara en del?

Det är klart om en del av stugan var kvar så kunde det ju finnas elledningar som hängde och slängde och att dom mot allt som jag trodde på kanske var strömförande. Om nu detta från min sida sett helt omöjliga skedde vem skulle då anklagas om någon skadades, förmodligen jag eftersom jag fått den prestigefyllda uppgiften att tillsammans med en annan kolonist vara elansvarig och det var mig hon ringt till.

Så det var bara att ta bilen och åka dit, allt var lugnt förutom att regnet vräkte ned, stugan var helt nedbrunnen, jag såg inte ett spår av några elledningar och när jag gick till fördelninsskåpet så var säkringen utlöst och naturligtvis ledningarna ofarliga.

Hans,så kan det bli när man måste ta det säkra före det osäkra, man blir blöt.

Inga kommentarer: