torsdag 8 september 2011

Sysslolös.

Jag sitter och läser.

Nu är hösten ett faktum, visserligen har vi hyfsat varmt fortfarande men faktum är att nog är det höst, det har småregnat hela dagen och just nu hör jag hur regnet landar på fönsterblecket så nu är det slut på småregnandet, nu spöregnar det.

Jag har nu de sista två dagarna känt mig sysslolös, vi har inte varit ut på kolonilotten på den tiden, här hemma har jag ju inte nåt jobb. Det beror nog på att det inte finns några karljobb i en lägenhet, min fru går ju an som en skållad råtta hela dagen, men det är ju bara kvinnojobb, ingenting för en karl.

I dag kom jag på att jag skulle slå ihjäl en halvtimme genom att gå till systemet, det är karlajobb, det måste vara en karl för att välja bland alla flaskor som man möts av när man kommer in på systemet. Jag fastnade efter lång och mogen botanisering bland flaskorna för en sjuttis renat, det var nu inte för att hinka i sig i kväll utan för att vi plockat cirka tre liter Aroniabär på kolonilotten och började fundera på vad vi skulle göra med dem.

Nu kan man ju Googla, det kom recept på allt möjligt men det vi fastnade för var Aronialikör. Jag har gjort likör av allt möjligt tidgare så jag vet hur det går till, det här receptet var enligt mitt synsätt en fusklikör. Man skulle blanda bär och renat! Trots att jag lärt mig betydligt mer invecklade sätt at göra likör på så fastnade vi för det här receptet, man blir latare med ålderns rätt.

Det är en förklaringen till varför jag besökte systemet just idag, nu behöver man inte ha sådana ursäkter för ett besök i denna trevliga butik, det är ett nöje att botanisera bland alla buteljer och boxar.

Jag vet att många förfasas över att folk handlar sprit och dessutom dricker upp den, men jag vet inte, om man inte dricker sig så full så man snavar på trottoarkanten och slår pannbenet i en gatsten så är det väl inte så skadligt?

Efter detta ihjälslagande av en halvtimme fortsatte dagen med läsande och slöande mellan måltiderna, jag är rädd att jag måste rycka upp mig och hitta någon betydelsefull sysselsättnig. Jag har funderat på björnjakt men har sålt geväret för några år sedan och känner inte för att strypa dom, det verkar rått.

Hans, som klurar på vad han ska göra i vinter.



1 kommentar:

Elisabeth sa...

Du är tokig du! :) ...
Björnjakt, verkar ju skitfarligt ju!

Kram E.