fredag 2 september 2011

Lingontjat.

Lingon.


I går var vi i lingonskogen igen, egentligen är det nu lingonen är som bäst, vi plockade ca. 13 liter, stora, röda, härliga lingon.Det vi plockat tidigare i år har varit lite halvmogna så det är kanske nu man ska börja plocka. Så blir det inte, vi har plockat nog, (nästan 40 liter) och även om vi äter mycket sylt så tror jag att 40 liter på två personer är helt tillräckligt till nästa plockningssäsong. 

Jag tycker att det var en fantastisk dag att plocka lingon på, lagomt varmt, lite blåst, ingen sol som gassade på ryggen, med andra ord ett perfekt väder, lägger man sedan till att det inte fanns några björnar som försökte äta upp oss just då så får jag säga att förhållandena var perfekta.

Jag hade tänkt att fortsätta ett tag till med plockningen men min fru satte stopp för det med orden: nu räcker det, vi äter inte upp mer än så här. Jag försökte föreslå att vi skulle plocka och sälja men då sa hon att då får du göra det ensam jag slutar, eftersom jag tidigare blivit upplyst om att jag inte får gå ensam i skogen, ( gamla gubbar kan få hjärtifarkt, järnsläpp och allt möjligt annat så därför är det bra om någon är med och berättar var dom ligger sedan det hänt) så alla förstår att det var en omöjlig ekvation. Eftersom jag inte får gå ensam och hon inte vill plocka mer så är det slut för i år.

Hans, ärligt talat, ryggen tyckte det var skönt.

Inga kommentarer: