onsdag 14 december 2011

Vädret igen!

Kvällsbild.


För två dagar sedan såg vi ett femton centimeter tjockt kritvitt fluffigt snötäcke när vi tittade ut, bilden ovan är samma utsikt nu i eftermiddag. För alla som liksom jag tycker att den enda tid på året som snön verkligen är berättigad är nu till jul, blev denna dag en stor besvikelse. Jag hade redan hunnit berätta för barnbarnen som kommer hit från södra Sverige om tio dagar hur vitt och fint vi har det, dom var jätteglada för enligt beskrivning såg det ut hos dom då, som det gör hos oss i dag.

Nå, man kan inte deppa ned sig på grund av lite skitväder, nästa vecka kanske snön vräker ned och sedan har vi lika vitt igen. När jag tittade ut i morse bestämde jag direkt att i dag blir det ingen promenad, jag ska överhuvud taget inte sticka ut näsan. Men så blev det inte, jag var tvungen gå en liten bit och fick blodad tand så jag gick hem, tog på ett par rejäla kängor, en extra tröja, keps och vinterhandskar, sedan gick jag min promenad, inte var de så farligt.

Vad dagarna går fort, naturligtvis har ju vi korta dagar den här tiden, jag tror inte det är riktigt ljust mer än en halv timme varje dag, men det är inte dom dagarna jag pratar om, för säkerhets skull tar jag om det ifrån början: vad dygnen går fort! Man hinner knappt stiga upp så är det dags att gå till sängs, jag somnar snabbt, hips vips vaknar jag, så är den natten slut. Det är det jag menar, jag vet inte hur ni har det men jag tycker att jag blir andfådd bara av att uppleva dygnen utan att göra speciellt mycket.

Hans, som tror att det är en slutspurt till de bitter end. 

Inga kommentarer: