lördag 3 december 2011

Julmånad.

Julfönster som min fru komponerat.

Nu lackar det verkligen mot jul, jag vet fortfarande inte vad det betyder, eller det vet jag väl, men varför det heter "lackar mot jul" har jag inte kommit på än. Det är klart förr i tiden lackade man väl sina julklappar men nu är det väl bara jag och några få andra som gör det. För dom som inte vet vad jag menar, köp en lackstång, finns i alla välsorterade affärer, om dom inte har, säg att dom inte är välsorterade så kanske dom skaffar till nästa jul.

För er som inte vet vad jag skriver om, när ni gjort era julpaket, köp en lackstång, värm den över ett ljus till dess den droppar, gör en klick med lack på ett strategisk ställe på julpaketet tillexempel på det ställe där det är en knut på snöret som du knöt ihop paketet med. Den knuten får du aldrig upp, lite lyxigare blir det om du har en stämpel med tillexempel dina initialer, då klämmer du till med denna på lacksigillet och du har en röd plopp på ditt paket med dina initialer, häftigt.

Nu ska ingen tro att jag sitter och gör sånt på vartenda paket, däremot har jag provat! Jag tror ingen la märke till det, dom bara slet av papperet för att se vad som fanns inne i paketet. Förspilld mannakraft.

Det är i alla fall bara tre veckor till jul, jag vet inte om det är så viktigt med julklappar nu för tiden, för mig vill säga, för barnen och framförallt barnbarnen är det naturligtvis lika viktigt som det var en gång i tiden för mig.

Hans, som redan köpt julgran. Jag har till och med växt ifrån den tid när jag tyckte det var en sport att hugga en gran i skogen utan att äga någon egen skog.




Inga kommentarer: