tisdag 20 mars 2012

Känd bro.

Bergnäsbron.


Bron är södra infarten till Luleå och känd från romaner och film i bland annat "Grabben i graven bredvid" där man åkte fram och tillbaka över Bergnäsbron nästan halva filmen.

Återigen en vårvinterdag när solen har vräkt sitt sken över vårisarna, just nu kan det inte vara vackrare och skönare att vistas ut på isarna runt Luleå stad. Jag förstår att det finns folk som efter vad jag hört tillbringar hela dagen ute på isen, dom har ju i och för sig tagit sin hobby med sig, pimpelspöet, annars skulle det nog bli lite långtråkigt.

Själv är jag nöjd om jag kommer mig ut på en timmes promenad, jag brukar gå hemifrån och upp till Bergnäsbron, sedan går jag ned på isen och promenerar runt Luleås södra sida fram till den omtalade och omdiskuterade kranen i Södra hamn, sedan går jag hem, det räcker för mig, man kan inte offra mer än en timme på friskvård.

Om man vore ute på isen fyra-fem timmar varje dag så skulle man snart se ut som en pepparkaksgubbe, nu tänker jag enbart på färgen och lämnar utseendet därhän. Jag har inte så stora behov av att bli solbrun, en del säger att man ser friskare ut med brunbrända kinder, och det är klart om man jämför med kritvita så gör man nog det, men jämfört med normalfärg så kan nog solbrännan ge en vink om att man har väldigt gått om tid att sitta och steka sig.

Hans, som tycker att lagom är bäst.



Inga kommentarer: