torsdag 8 mars 2012

Kransnack igen.


Nu rör det på sig i frågan om hamnkranens vara eller inte vara, det sista jag hörde var att den ska rustas upp, vilket bland annat lär ska innebära att att all gammal färg på något sätt ska avlägsnas, sedan ska den målas igen. Det låter bra, men när jag fick höra att renoveringen ska kosta cirka sju miljoner så hickade jag till lite grand, vad har jag ställt till med!

Jag ja, det är väl inte mitt fel att kranen ska renoveras? Ja faktiskt, lite grand är det mitt fel, eller jag tycker ju rätt. Som ni som läst min blogg vet så för ett och ett halvt år sedan (jag reserverar mig för tidsuppgiften, den kan vara fel, tiden går så fort nu för tiden) skulle kranen rivas. Det blev ett ramaskri bland befolkningen i Luleå, och bland dom som skriade var jag! Jag gick till och med i ett demonstrationståg genom centrala Luleå, ett tåg som började och slutade vid kranen, vi bar på skyltar med "rädda hamnkranen" och "kranen får inte rivas", sedan har jag för mig att det var någon som skrek sig hes med "ge fan i kranen". Jag var inte hes när jag kom hem.

Jag måste säga för att det inte ska bli några missförstånd att jag är ingen proffsdemonstrant, det var första och än så länge enda gången jag gått i ett demonstrationståg. Jag är medveten om att tåget blivit betydligt kortare om vi vetat vad vi drev igenom i kostnader för kommunen, men jag är inte rädd om kommunens pengar så jag skulle gått i alla fall.

Hans, nöjd med ryktet om renoveringen.

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Hörru, nu ska du inte fara med osanning. Du är visst något av ett demonstrationsproffs! Jag minns alldeles tydligt att vi gick i förstamajtåg när jag var liten.... åtminstone en gång.... :)

Kram E.

Hansinga sa...

Förlåt NU kommer jag ihåg, det var en upplevelse jag tyväär hade glömt.
pappa