söndag 6 september 2009

Kulturnatten.

En del av Johan Hagelbäcks utställning "We have a dream"

Då var det dags för kultur igen, hela lördag den 5/9 ägnade vi oss åt att springa runt på olika kulturarrangemang. Luleå kommun har nämligen en årligen återkommande kultursatsning som heter "Kulturnatten", varför natten är en gåta eftersom det mesta börjar kl. 10,00 och vad jag vet fortsätter inget efter 24,00.

Vi var i alla fall med på så många ställen vi hann, ett ställe som låg väldigt bra till för vår del var Berlinsscenen, cirka femtio meter från vår port! Där sjöngs det och spelades hela dagen med något avbrott för mannekänguppvisning. På Biblioteket visades hemslöjd, jag blev kvar ett bra tag hos en dam som försökte lära mig att knyppla, jag kan väl inte påstå att hon lyckades men hon var väldigt trevlig. En annan kvinna snickrade väderpinnar och lyckades sälja en till mig, jag har tänkt snickra en själv i flera år men nu behöver jag inte det.

På Strands Galleria tittade vi på "Luleå Bugg & Sving" dom är alltid roliga att titta på, dom är så duktiga. I Stadsparken var en massa aktiviteter men vi kom mitt mellan så vi fick bara se när polisen haffade en fyllerist, det gick inte in under rubriken kultur i Luleå. Det var en del annat men sedan var vi tillbaka på Kulturens Hus och i konsthallen där det var tre olika konstutställningar, två av dom har jag redan glömt men den med Johan Hagelbäcks russinutställning var skitkul, tänk att visa olika händelser bara med hjälp av russin! Vilket knåpgöra och vilken fantasi och dessutom otroligt roligt, han hade till och med lyckats få en del av russinen att röra på sig om man tryckte på en knapp. Ett gott råd till alla som inte sett den och har möjlighet, gå och se utställngen! Ni ångrar er inte.

Sist den dagen gick vi på bio och såg några kortfilmer, den bästa hette "Situation Frank" av Patrik Eklund och handlade om en man som hade svårt att komma över att hans fru dött, den var naturligtvis tragisk men också rolig, inte för att frun dött men när hans bästa kompis försökte trösta honom, det blev inte alltid rätt så att säga.

En bra dag och tänk att allt var gratis, dessutom känner man sig sprängfull av kultur och det är väl kul.

Hans, som inte orkar skriva om allt vi var med om.


Inga kommentarer: