måndag 21 september 2009

Kyrkovalet.

Luleå Domkyrka.

På söndag var det kyrkoval, vi var och röstade, till att börja med ansåg jag inte att det var något som jag prioriterade och det är det väl inte nu heller men jag kom på två argument för att rösta så då blev det så.

Det ena var att vi läste att om det blev för lågt röstdeltagande så skulle vi få in Sverigedemokraterna församlingen och det unnar jag dom inte, det gick för övrigt bra, dom ligger under 0,5% i Norrbotten och det lär dom inte komma in på, däremot i riket som helhet har dom ökat 2% sedan förra valet men jag är inte uppdaterad över vad det innebär för kyrkovalet men man kan ju fundera på vad det bor för folk söder om Norrbotten.

Det andra som gjorde att jag gick och röstade var att det finns krafter i Sverige som anser att det inte ska sitta politiker i kyrkoförsamlingar utan kyrkan ska skötas av kyrkans folk! Hur mycket historia behöver man läsa för att inse att det vore det sämsta som skulle hända. Nu är detta en högst personlig uppfattning eftersom jag inte har så höga tankar om religiösa och religioner, därmed inte sagt att det inte finns bra människor bland dom också, men det finns det ju hos alla. Ofta är det nog så som en man som varit lite av en värsting sa sedan han gift sig med en religiös kvinna och själv börjat gå till Missionshuset: "Det är inte så dumt att vara religiös, folk tror att man är en bättre människa."

Hans, oreligiös.

Inga kommentarer: