lördag 19 september 2009

Laponia.

Först vill jag tala om att bilden ovan inte har ett dugg att göra med det jag ska blogga om, jag tyckte bara den var bra. Jag har fotat från Kulturens hus mot Norra Hamn och en solglimt råkade lysa upp Laponia. (Laponia är en båt.)

Natten mot i går var det frost på kolonilottoområdet, inte så mycket men den tog resten av dahliorna och alla tagetes så nu ligger dom i komposten, dahliarötterna har vi sparat till nästa vår.

Jag läste en sak i tidningen som gjorde att jag började fundera på om inte en del människor har för lite att göra. Det stod att man gjort ingående studier på vilken kaka till kaffet som är farligast! Nu är studien från Storbritannien så det är inga svenskar som ödslar värdefull eller i vissa fall ovärdefull tid på sånt, i alla fall vet man nu att 25 miljoner vuxna britter skadats i kakrelaterade olyckor under fikarasten, och minst 500 av dem har tvingats uppsöka sjukhus. Somliga av dom har skållats när dom doppat kakan i heta drycker andra har ramlat av stolen när dom sträckts sig efter nästa kaka! Men farligast av alla är dubbelkexet med vaniljkräm eftersom förutom alla saker som man drabbats av med andra kakor så har det tillkommit en grej till, en massa fikare har råkat peta sig i ögat när dom skulle stoppa in kexet i munnen?

Visst är det fruktansvärt, och dessutom utomordentligt viktigt att studien publiseras så att vi vanliga människor som brukar träffa munnen med kex och annan mat ändå visar en viss försiktighet så vi inte petar ut ögat. Jag skulle inte berätta för någon om det råkat hända mig, det är för skämmit. Nu är ju jag lite känslig för sånt, jag har sagt till min fru att om jag dör i svininfluensa får hon inte säga det utan dra till med nåt häftigare, kanske att jag ramlet ned från taket när jag klättrat upp för att rädda någon som höll på att ramla eller nåt annat lika heroiskt, bara inte blanda in svin så sitter jag nöjd i min himmel.

Hans, osmittad av svininfluensa än.