lördag 9 januari 2010

Jag bakar.

Av mig egenhändigt bakat bröd.

I går bakade jag matbröd, vad är det med det då jo det ska jag säga, jag har levt i snart hundra år och aldrig bakat, jag är rätt så duktig på matlagning men att baka har varit ett främmande sätt att skaffa sig något att stoppa i munnen, för mig alltså.Mitt bakande är ett myrsteg för mänskligheten men för mig ett jättekliv.

Det började med att jag läste en tidning där det stod att det största felet när man gjorde misslyckade bak inte berodde på ingredienser utan på hur man bar sig åt följt av en noggrann beskrivning på hur man ska lyckas med att få gott matbröd. Sedan jag läst artikeln tänkte jag att detta är min chans att lära mig baka. Sagt och gjort, jag gick och köpte ingredienser (det fanns några recept med också) och satte igång. Det var lätt som en plätt, inga problem, jag frågade min fru om en del saker som var vissa verktyg fanns och sånt, i övrigt läste jag innantill och bakade så mjölet yrde.

Efter ett par timmar var det gräddat och klart och sedan bröden kallnat var det dags att smaka, det var spännande, gick det att äta? Jag hade sagt att blev det inte gott så var det första och sista gången jag bakade, det smakade underbart! Jag jag vet inte vad brödet heter men det var inte limpa. I morse gjorde vi mogonmackor av brödet, det var inte lika gott som när det var lite varmt men nästan. Tänk att det fanns saker kvar att lära sig för en gammal man, men nu tror jag att jag kan allt.

Hans, stolt bagare.




3 kommentarer:

Elisabeth sa...

Imponerande!! Jag ser fram emot nybakat bröd varje morgon när jag och Nelly kommer upp i maj! :) Det ska bli smaskigt!

Kram E.

Hansinga sa...

Menar du att jag ska stiga upp varje morgon kl 4 för att du och ungen ska få nybakat bröd.:)
Kram Pappa.

Elisabeth sa...

Ja, det menar jag!

Och det ska bli SÅ gott! ;)
Kram E.