söndag 10 januari 2010

Lavskrikan.


 Lavskrika.

Jag råkade läsa om Lavskrikan i en tidning och eftersom den är Norrbottens landskapsfågel så tycker jag att det är lite läge att sprida min nyupptäckta kunskap om denna tuffa kråkfågel.

Det latinska namnet är perisonerus infaustus. (tur det inte är en talblogg) Namnet kan översättas till olycksbringande pratmakare. Gammalt tillbaka sades det att om man sköt en Lavskrika så skulle vapnet bli obrukbart, om en jägare möter fågeln så kommer han inte att få skjuta något vilt den dagen, då var det bara att gå hem. I Sveriges nordligaste delar kallas Lavskrikan för "fläskolle" detta för att den ofta kom fram till skogarbetare när dom hade matrast och tiggde mat, fick den då fläsk så blev den lycklig. Personligen tror jag mer på det som sägs om mattiggeriet än om hur olycksbådande den är.
På pitemål kallas den för röoll ("rödolle") men det sprids väl knappast utanför Piteå så det är inget att bry sig om.

Jag har personligen inte med säkerhet sett en Lavskrika vilket troligen beror på att den trots att den lever i hela övre norrland så saknas den i ett 20-50 km. brett bälte längst norrlandskusten och att jag trots att jag varit mycket i skogen när jag var yngre knappast travat iväg  drygt två mil, och även om jag gjort det så har det inte varit någon garanti att jag sett någon. Däremot är den mycket orädd och kommer fram och bekantar sig med människor om dom möts.

Lavskrikan trivs i gammal granskog som är rik på trädlavar, den häckar i månadsskiftet mars - april, boet byggs av båda könen. En kul grej är att dom plockar upp fjädrar som dom hittar från andra fåglar och som man fäster i barkspringor i närheten av boet för att sedan använda i sista hand för att få ligga mjukt och skönt, inte är dom så dumma. Honan lägger 3-5 ägg och ruvar dom i cirka tjugo dagar.Sedan matar båda könen ungarnai runt 20-24 dygn och sen får dom klara sig själva.

Lavskrikan är allätare men äter mest bär, blåbär är populärast men dom äter också insekter, fågelungar och svamp. Sedan kommer det otroligaste, i juli börjar dom samla mat till vintern som dom gömmer på olika ställen och alla äter från sina egna förråd, man har gjort undersökningar som visar att dom hittar och äter upp c:a 90 procent av maten dom sparat. Detta visar att dom har en otrolig minneskapacitet Jag vill väl påstå att om jag hade dom matvanorna skulle jag svälta ihjäl till jul.

Hans, som är glad över att maten finns i affärer.




Inga kommentarer: