tisdag 22 februari 2011

Takskottning.

Stefan påbörjar skottningen.


I dag har Stefan och jag varit till vår kolonilott och skottat fram kolonistugan och förrådet från snömassorna. Som ni ser kastar sig Stefan över snön direkt vi kommer dit, jag var upptagen med att planera skottningen samt att fota alla tak så man minns hur det såg ut denna vinter.

På de sex år vi ägt kolonilotten har vi aldrig skottat snö från taket men i år verkade det som om det var drygt en halv meter snö så jag började fundera om taket håller! Vi har ju köpt stugan färdigbyggd så jag har ingen aning om hur kraftiga takstolarna är, så lite, även om det inte var mycket var min oro befogad.

Att jag bjöd in Stefan var dels för att få sällskap, dels att skotta tak är inget enmansjobb, man kan ju ramla ned och bryta nacken och då är det bra om någon är med som kan räta ut den.

 Nu visade det sig att det inte var så riskfyllt, vi gick aldrig upp på taket, dels för att gå på ett snöigt plåttak är helt omöjligt, man åker garanterat ned, sedan var det inte nödvändigt, det var så mycket snö så vi nådde upp från markplan.

Allt gick bra, snön var nedriven på nolltid, ingen hamnade under snömassorna och vi hade rätt så kul. Efter skottningen fikade vi medhavd kaffe och macka så det gick ingen nöd på oss.

Hans, som inte känner sig sliten eftersom jag tycker att dom yngre ska jobba.


Inga kommentarer: