torsdag 2 juni 2011

Rondell.

Rostbollen i Notviken.


Alla som kört in mot Luleå efter Bodenvägen har väl sett "rostbollen" i rondellen i Notviken. För några dagar sedan körde vi förbi och såg att man planterat gula blommor inne i rondellen, jag tyckte det var effektfullt och framhävde den rostiga järnbollen på ett snyggt sätt. Jag sa till min fru att jag måste hit och fotografera den någon dag.

Det har ju varit och är delade meningar om denna rondellprydnad, många tycker den är ohyggligt ful, en del så där halvful, och många däribland jag tycker den är vacker och häftig. Nu har någon kommit på att man skulle plantera gula blommor i hela rondellen, enligt min mening skitsnyggt. Jag vet inte vad det är för blommor men gissar på Åkersenap, det är ju ett ogräs men jag har lärt mig att planterar man det så är det inget ogräs, så det så.

I alla fall så hade jag lite att göra i går så jag kom på att nu passar det att åka på fotosafari till Notviksrondellen och rostbollen. Det var bara på med hjälmen och cykla i väg, det var längre än jag trott men gamla gubbar är sega så visst kom jag fram. Den är ändå snyggare när man ser den på nära håll i lugn takt och inte bara tar rondellen på två jul med bilen.

Jag gick runt och fotade från alla håll, hade tänkt korsa körbanan för att på nära håll se om det var Åkersenap som lyste så gult, men det var så hård trafik så jag avstod eftersom det dök upp en eventuell tidningsrubrik i skallen: "Långsam pensionär överkörd av 42 bilar när han försökte korsa körbanan i Notviksrondellen. Det unnade jag inte rubriksättarna på tidningen.

Hans, som cyklade hem i medvind så det gick som en dans.




Inga kommentarer: