onsdag 24 februari 2010

Kalla Fakta

Bra isolering.
Det är mycket prat om vädret nu för tiden så för att vara lite trendig så kommer det här inlägget att handla om ....ja just det, vädret. I morse var det tjugosex minus på vår termometer, när man just klivit ur sängen och stod där i pyjamas och barfota kändes det kallt, inte inne, vi har skön innomhustemperatur, men ute, jag tänkte direkt "i dag går jag inte ut". Nu däremot med kläder på och halva dagen har gått, inte verkar det så farligt även om jag faktiskt inte varit ut men det beror på att det inte funnits någon anledning.

Jag har forskat lite i väder! Är det vargavinter eller inte ? Att det är vinter råder det ingen tvekan om, men är den onaturligt vintrig, ja det ska faktiskt vara den kyligaste vintern på trettio år. Jag har läst i dagens tidning att nödåret 1865 noterades under 60 minusgrader i Råneåområdet och årstiderna kom i olag. Den 19 juni 1867 kunde man köra med hästlass på isen över Råneträsket.
Detta enligt en gubbe från Böle utanför Råneå som förde bok, enligt honom blev det ingen skörd av korn och potatis 1868, allt frös bort. Före jul 1868 var det ofta 35-40 grader och efter jul var det ändå kallare, 40-50 grader. Enligt samme man var det ändå kallare 1875 då mätte man upp till 60 kallgrader på flera ställen.

Så sent som 1962-63 var det också kallt, dom åren kallas av många för "lilla istiden." Det kanske man kalla den här tiden vi är inne i nu också. Jag har tänkt till, vi har ingen aning om hur länge det ska vara kallt den här gången! Det är nog ingen som vet det, Viktoria kanske får ha Helly Hansen över brudklänningen den 19 juni.

Nu ska vi inte gnälla allt för mycket, i Ojmjakon i Sibirien hade dom 61 minus i går, i dag hörs det som om det är skönt där, det är "bara" 40 minus. Inte klagar Omjakonerna, i alla fall inte så högljutt så det hörs hit.

Det var vad jag fått fram i min forskning, det var inte så mycket men det var ingen omfattande forskning heller.
Har ni hört om gubben som skottade snö när det snöade och tittade upp och sa "orkar du snöa nog orkar jag skotta" (fritt översatt från Nederluleåmål) En bra inställning tycker jag.

Hans, tillfällig väderforskare.

Inga kommentarer: