söndag 28 februari 2010

Snöelände.


Dålig sikt.

I går var vi ut och åkte bil! Det var kanske en dålig dag för bilkörning på grund av vädret men vi åkte till Nikkala för att fira min frus lillasyster som fyllde år.

Vi skulle vara där kl. 16,00 så jag beräknade tiden och sedan åkte vi iväg, jag hade inte lagt in vädret i beräkningarna så det tog längre än väntat att ta sig dom ca tolv milen från Luleå till Nikkala. Det var inte kul att köra, snön bara vräkte ned och det blev mycket snö på vägen, i princip var det ett hjulspår i vardera riktningen annars var det en decimeter nysnö. Det var inte farligt så länge man var ensam på vägen men det är man sällan på E-fyran.

Det var lite jobbigt att möta långtradare för då försvann sikten en bra bit men ändå värre är dom knäppskallar som alltid måste köra förbi hur föret än är. Jag körde inte sakta så det fanns ingen större anledning att vräka sig ut i mitten av vägen och köra förbi, då virvlade det upp snö, man såg inte ett skvatt, inte ens var vägen var, första gången jag blev omkörd så bromsade jag in, det föll sig naturligt när man inte ser vägen, men jag såg inget bakåt heller och kom på att tänk om någon kommer med full fart efter en som bromsar in då är det ju godbay.

Jag kom plötsligt att tänka på min mormor, hon sa alltid om hon hört om någon som förolyckats på färd någostans att "dom skulle ha hållits sig hemma så hade det aldrig hänt" och det ligger väl lite i det. Jag måste erkänna att jag själv sagt när jag sett i tv om människor som kört fast i snödrivor eller hamnat i diket att " varför stannar dom inte hemma när det är så dåligt väder" men nu gällde det ju oss och vi ville ju åka till min svägersta och gratta.

Nå vi kom fram utan missöden, lite försenade men inte mycket, det fanns dom som kom efter oss. Vi hade en trevlig kväll med mycket och god mat så det blev bra trots vädret. Tack för det Lilly med familjer.

Lite gruvade jag mig för hemfärden, helt i onödan visade det sig, det hade slutat snöa, E-fyran var nyplogad, det var bara att stå på. Vi kom snabbt och lätt hem.

Man ska inte gnälla, det var ju bara lite spännande ibland och det behöver man nog för att inte slöa till i sitt lilla bo.

Hans, som tyckte bilen såg nöjd ut när jag lämnade den i garaget.

Inga kommentarer: