tisdag 25 oktober 2011

Ett upplyst Luleå.

Museét.


Luleå kör hela den här veckan ett arrangemang som heter "Ett upplyst Luleå", det går ut på att man har gjort olika belysning på en massa hus.


Om jag fattat rätt så tänds belysningsarragemangen klockan nitton varje kväll och släcks klockan tjugotvå. Av den anledningen begav sig min fru, jag och Stefan ut i kvällsmörkret i går kväll, vi började med att titta på höghusen på Lulsundsberget, en flopp, det var dimma så man såg knappt husen.

Sedan tog vi en runda i stan, det finns lite belysning på fastigheter här och där men inte allt för spektakulärt innan vi kom upp till gymnasieområdet, där finns ju en byggnad som kallas "språklådan" som nu är förvandlad till ett spökhus! Den är spökligt belyst och dessutom hörs hemska spöklika ljud från byggnaden, det var tur att jag hade två stycken att hålla i hand annars hade jag nog sprungit därifrån.

Efter språklådan vände vi oss om och kom till det bästa, museét, där kan man snacka om ljusspel. Vi stod kvar tills vi nästan frös fast, det var lite kyligt, men det var bra, alla som har möjlighet gå dit och se det, om jag fattat rätt så fortsätter det till söndagkväll. Det är otroligt vad man kan göra med ljus, bland annat revs ytterväggen så alla tegelstenar låg i drivor på marken för att i nästa sekund åka upp och bilda en vägg igen, häftigt!

Hans, som upplevt en speciell kväll, gå ut och kolla!




Inga kommentarer: