torsdag 6 oktober 2011

Inomhusväder.

Byggarbetsplats.

Byggnaden som syns på andra sidan gropen är Kulturens hus.
Det är inte så att jag ska skriva om vädret inomhus, det är ju inte så mycket blåst regn eller solsken inne i lägenheten. Med inomhusväder menar jag väder utomhus som gör att man helst stannar inne, i dag är det sådant väder. Jag har i alla fall varit ut, dels för att uppleva vädret så jag kan skriva om det dels för att fota lite grand.

Jag stannade och tittade på gropen som om två år ska vara nya affärer, hotell och lägenheter. Byggnadsarbetarna jobbade för fullt fast regnet vräkte ned, jag hade inte väntat mig något annat eftersom jag själv i en fjärran forntid varit byggnadselektriker, inte gick vi inomhus när det regnade, jag vet inte vad det ska bli för väder för att ett bygge ska stanna av, möjligen tjugofem grader kallt eller kallare. Vi är ett hårt släkte vi som jobbar i byggbranchen, eller för min del har jobbat i den branchen, jag har inte så mycket eller ingenting kvar som skulle göra att jag platsade på ett bygge nu för tiden. Men så är det, människan är en förbrukningsvara.

Jag kände i dag den lilla stund jag var utomhus att det finns fördelar med att vara i icke arbetsför ålder, tänk att inte vara tvungen att gå ut i dåligt väder utan att man gör det av egen fri vilja, det är mycket lättare då.

Man måste hitta på nåt att göra för att det inte ska bli ett trist och långtråkigt liv att vara pensionär, som det här att skriva, tidigare i dag har jag spelat in en bok på min MP3-spelare, den heter "Ers majestäts olycklige Kurt" och handlar om Hajby och Gustav den femte. Vad dom sysslade med är väl inte mitt största intresse men det kanske är något man bör känna till. I alla fall är det 13 cd-skivor så det tar nog ett tag lyssna igenom, men det blir mycket motion också eftersom jag bara lyssnar på spelaren när jag går min motionsrunda.

Nu har jag ansträngt både hjärnan och pekfingrarna så det är nog bäst jag vilar ett tag.

Hans, som hoppas att Hajby och Gustav hade det mysigt.





Inga kommentarer: