onsdag 11 januari 2012

Fängslande.

Vita duvan.


Bilden ovan föreställer Luleås gamla fängelse, jag brukar passera det ibland när jag tar en promenad, det är ett rätt så vackert hus även om det har väldigt små fönster, jag tror att det används som arkiv av Länstyrelsen nu för tiden.(kan vara fel.)

Jag filosoferar på en massa saker när jag lufsar omkring utan mål i Lule stad, en dag när jag gick förbi det före detta fängelset kom jag att tänka på att jag en gång i min blomstrande ungdom faktiskt jobbat i fängelset några dagar. Inte som fångvaktare men eftersom jag aldrig gjort annat än eljobb så var det sådana aktiviteter jag var där för.

Jag bytte ut gammal belysning i cellerna, fångarna plockades ut från den cell jag skulle jobba i under tiden jag var där. Det är klart att det hade känts otryggt att ha mördare och våldtäcktsmän bakom ryggen under tiden man slet för brödfödan, så det var nog ett bra beslut. När jag tog ned en belysningsarmatur som skulle bytas ut i en av cellern så ramlade ett bågfilsblad som någon gömt under armaturen ned på golvet. Jag funderade hur jag skulle göra med det men kom på att jag hade ett väldigt nött och dåligt blad i min verktygsväska så jag bytte ut det med det jag hittat som var väldigt vasst.Sedan stoppade jag in mitt gamla under den nya armaturen innan jag gick därifrån.

Jag har haft lite dåligt samvete för det bytet under alla år för jag misstänker att om han försökte såga sig ut med det bladet så håller han på än, femtio år senare.

Hans, som gått in och ut i fängelset en gång i tiden.

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Är det sant? Det är ju en jätterolig historia!! :)

Kram E.

Hansinga sa...

Ja det är sant.
pappa