fredag 6 januari 2012

Jobbigt.

Insnöad kolonistuga.

I dag har vi varit ut till kolonilotten för att kolla läget, vi insåg snabbt att det var lite tidigt att börja sätta potatis än, men mycket snö var det. Jag hade tagit på mina "jatsare" som mina svarta skinnstövlar lär ska heta på något annat ställe än i Smedsbyn, där kallas dom för stövlar. Jag har köpt mina "jatsare" för många år sedan i Finland och inte haft allt för mycket användning av dom, men dom är fantastiska i trettio centimeter nysnö, eftersom skaften räcker ända upp till knäna och mina knän är rätt så högt över marken så bör det nog bli sådär en förtiofem centimeter snö innan jag får snö innanför stövelskaften.

Nu är det äntligen slut med gnället om att "vad trist att det inte kommer snö i år" eller " det blir ingen jul utan snö". Men jag vet, snart är det för mycket och då för man höra  "herregud vad det snöar" och "blir det aldrig vår i år", aldrig är folk nöjda.
Jag hör till dom som inte har gnällt om att det ska börja snöa, jag tyckte det var skönt att slippa plumsa och i dag har jag plumsat tillräckligt för den här vintern. Jag blev faktiskt trött av att ha plumsat omkring på oplogade vägar på kolonilotto området.
På kolonilotten var allt bra, vi har värme på i stugan för att övervintrande växter  inte ska frysa bort. Elementet är lite svårinställt, jag lade ned hela min själ i inställningsceremonin i höstas, planen var att vi skulle hålla åtta grader, när jag i dag öppnade dörren och gick in kollade jag termometern i stugan, prick åtta grader! Visst är jag bra!

Hans, som nu sitter hemma i lägenheten och njuter av centralvämens fördelar.



Inga kommentarer: