tisdag 25 januari 2011

Faktoider.

Så såg inte vikingahjälmen ut.





Nu är jag tillbaka till Faktoiderna, jag har skrivit om sådana ett par gånger tidigare så nu vet ju alla vad en Faktoid är, men för säkerhets skull ska jag förklara det en gång till.
En faktoid är: Försanthållna osanningar, halvsanningar och missuppfattningar.
Med andra ord, saker som man hör och är helt övertygad om att det är sant för att det har man ju alltid hört, men det är inte alls sant, om man börjar forska så kommer man förr eller senare fram till att det är bara sånt som folk trott i alla tider, men det är bara svammel.

Nu ska jag avslöja en faktoid som jag i min outgrundliga dumhet alltid trott på, jag har alltid trott att vikingarna hade horn på sina hjälmar! Det finns inte så mycket bilder på hjälmar, av naturliga anledningar naturligtvis, inga människor gick ju omkring med digitalkameror på vikingatiden.Men av dom få bilder som finns har ingen hjälm horn. Överhuvadtaget var dom troligen inte ens så intresserade av hjälmar . Man har enligt de uppgifter jag lyckats få fram bara hittat en hjälm i Sverige, den var hornlös.

En hjälm är ju inget bevis, men man har hittat en hel del avbildningar av hjälmar, ingen har horn. Däremot skulle det varit korkat att ha horn på hjälmen, man slogs med svärd en hel del på den tiden, tänk själv, om din motståndare vevade till med ett svärd som kanske vägde nåt kilo och träffade ett horn på hjälmen, det kanske du inte överlevde medan på en rund fin hjälm gled bara svärdet förbi. Det är klart en arm kanske strök med i förbifarten men det var hårda grabbar så det bekom dom nog inte lika mycket som om huvudet slitits av.

Om någon nu tror att jag var med på den tiden så att jag vet vad jag skriver om så sluta tro det, så gammal är jag inte, bara nästan.

Hans, som kanske inte riktigt vet sanningen om det jag skriver om i dag.

Inga kommentarer: