måndag 10 januari 2011

Peter Mattei.

Peter Mattei i kulturens hus i Luleå.


Ja nu har vi varit på Matteifestival igen, det är bara andra gången som vi bevistad denna fantastiska festival. Om det nu mot förmodan skulle vara så att det är någon som inte vet vem Peter Mattei är så kan jag tala om att han är en världsberömd sångare som har växt upp i Gammelstad och kallar Luleå för "mitt Luleå". Han har lovat en gång i tiden att han ska försöka ordna en festival i Luleå vartannat år och i år är det andra gången vi fått äran att njuta av denna begivenhet.

För två år sedan såg vi don Giovanni och vad jag minns tyckte jag om den. I år började festivalen på torsdag den sjätte januari med Figaros bröllop i Kulturens Hus, fredag var det kyrkokonsert i Luleå Domkyrka, lördag vårkonsert i Kulturens Hus med Lunds Studentsångare och Peter Mattei, på söndag Figaros Bröllop i Kulturens Hus och där satt jag bland publiken.

Alla som känner mig plus jag själv vet kanske att jag inte är speciellt musikalisk, ändå njöt jag av föreställningen i fulla drag. Det är en rätt så lång opera(kanske inte jämförd med andra operor) jag är ingen expert på sådana aktiviteter, men inte blev jag less, jag tyckte det var bra vilket kanske inte säger så mycket på grund av min begränsade muskalitet, men för mig kändes det bra.

Min fru och jag hade sällskap av Stefan, Birgitta och Karl-Henrik och ingen av dom gick i alla fall hem i förtid så jag antar att dom också gillade det hela. Lokalen var smockfull så jag tror det är ett uppskattat nöje i Luleå, vi får bara hoppas att Mattei orkar fortsätta några år till, jag tror att det är rätt så jobbigt att få det hela att funka. Det är ju tack vare honom som vi får se andra världsstjärnor här i Luleå.

Hans, som ligger i startgroparna för att fixa biljetter 2013.

Inga kommentarer: