fredag 28 januari 2011

Kolonilotten.

Kolonistugor på Hertsön.

I dag har vi varit till våran kolonilott, det var inget höjdarbesök,där ska det vara grönt och skönt när man kommer dit, det var det inte. Jag är ju inte så obändigt stark och utan gränser som jag alltid trott att jag är så bara att ta sig fram till lotten i en drygt halvmeter snö var en utmaning. Sedan gällde det att skotta sig fram till dörren i stugan vilket också gick men att öppna dörren var däremot omöjligt.

Har ni hört talas om tjäle? Det ar ett fenomen som är obligatorisk i våra trakter, det betyder att marken fryser så till den milda grad att allt som ligger direkt på marken höjer sig, våran altan till stugan ligger på marken men det gör inte stugan! Den står på plintar som inte rör så mycket på sig när marken fryser upp, är det någon som räknat ut vad som hänt? Ja alla norrlänningar naturligtvis, för dom är det vardagsmat, Stugan fryser upp lite grand men altanen fryser upp rätt så mycket, dörren till stugan går inte att öppna.

Det var vad vi upptäckte när vi kom dit, vi kom inte in i stugan och det var ju för att vattna blommorna i stugan vi åkte dit, Efter att ha kliat sig i huvudet en stund, så fick ja träflisor under naglarna, nä det fick jag inte det skrev jag bara för att vara rolig, jag skruvade istället loss golvbrädan som var närmast dörren och då gick den att öppna. Inga trängde sig in i den minimala springa som öppnat sig in mot stugan, hon fick lite problem med att få med sig tuttarna men eftersom jag alltid ställt upp när det är tuttproblem så kunde jag lösa problemet genom att platta till dom lite, det var nöjsamt.

Blommorna blev vattnade vilket dom uppskattade, jag skottade lite mer snö vilket naturligtvis var onödigt eftersom den kommer att tina bort till våren. Det var lite lättare att ta sig tillbaka  till bilen eftersom vi trampat upp ett spår i det meterdjupa snötäcket.

I eftermiddag har jag badat bastu med några andra gamla gamla gubbar som bor i samma hus, det är bra eftersom man inte behöver spänna musklerna för att imponera, dom andra har changerat lika mycket som jag. Man går från klarhet till klarhet.
En bra dag om man sätter den i relation till åldern, man måste inse att åren går.

Hans, som vaknat till verkligheten. 

Inga kommentarer: