tisdag 22 november 2011

Helröret.

Så ser ett helrör ut innifrån.



Detta är en passage över Varvsgatan som förbinder Tutti-Fruttihusen med centrala stan, det är ju bra att det finns för dom stackare som bor där ute i periferin, själv har jag ingen större nytta av det eftersom jag bor på rätt sida av Varvsgatan. I går använde jag det i alla fall när jag var ute på min tänkta dagliga promenad ( jag har tänkt gå varje dag, så blir det inte).Det är den alltid lika fyndiga allmänheten som döpt överpassagen till "helröret".

När man byggde dom då mycket omdiskuterade Tutti-Fruttihusen så byggde man även "helröret" för att folk skulle komma in till stan och träffa oss som varit förutseende och bosatt oss centralt. Tanken var att man skulle bygga två rör, ett på varje sida om bostadsområdet, som tur var så var det någon klok människa som kom på att vi är väl inte i New York! Vi klarar oss med ett. Det har visat sig räcka, jag tror inte det heller kryllar av folk eftersom många rusar över gatan under röret, naturligtvis trafiksäkrare i röret men jag har i alla fall ingen kännedom om att någon blivit ihjälkörd under röret heller.

Nu finns det där i alla fall och inte är det så dumt, när det är vinter är det skönt att gå där, inga stormvindar där inne, ingen snöstorm och inget regn heller om det nu skulle bli blidväder. Som i går, efter ett tag på min promenad så frös jag om näsa och öron, därför genade jag genom röret, jag gick sakta så jag hann bli varm och det räckte ända till dess jag kom till mitt lilla hem i civilisationen.

I dag har jag och Stig varit ut till kolonilotterna och läst av elmätarna, där fanns inget rör att värma sig i men vi frös inte ihjäl i alla fall, kanske delvis beroende på att det var någon plusgrad.

Hans, som gjort lite nytta idag.


Inga kommentarer: