söndag 20 november 2011

Ingen snö. Hurra.

Vinterbild från 2010.

Det är många som tjatar om att "tänk att vi inte fått någon snö i år" och "det är ju snart jul vad tråkigt det är med en jul utan snö". Men skärp er nu, kolla på bilden, ser det mysigt ut? Plumsa omkring i ett par decimeter snö, skrapa bilrutorna så fort bilen stått ute några minuter, för att inte prata om ni som bor i villa, skotta snö morgon och kväll, är det kul? Det verkar faktiskt inte så när man sett hur en del skottat sina infarter under årens lopp.

Sluta prata om att vi inte har någon snö, det är toppen tycker jag och ändå behöver inte jag skotta, jag bor i lägenhet och vi har råd att leja skottare. Men ändå tycker jag det är bra, som i dag tillexempel, gatorna är helt torra, det är minus fem grader, vinden orkar knappt röra flaggan borta vid ICA som är min vindmätare, kollade nyss, flaggan rörde sig lite lojt, dessutom håller solen på att kravla sig upp över horisonten. Kan det vara bättre?

Jag ska snart ta en promenad, tänk att slippa plumsa i snö, underbart. På tal om jul, det är fem veckor dit, det kan hinna komma en meter snö till dess, men jag ska lägga in i min aftonbön att vi klarar oss utan.

Nu har ju väderleksrapporten varnat för snöstorm här i Norrland och i mellansverige, men jag hoppas att vi här vid kusten slipper, det är sällan jag ber vår herre om något så jag tror han lyssnar på mig. På julafton förresten, då ser ju alla på tv och där brukar flingor stora som vinterhandskar sakta dala mot marken där dom lägger sig i ett fluffigt, kritvitt täcke över hela nejden, så är det ju sällan, snö kommer oftast ihop med storm och små vassa flingor som nästan pickar hål på människor och djur.

Hans, som vill ha en grön jul.

Inga kommentarer: