tisdag 8 november 2011

Tillbakablickar.

Isbrytarna.

Nu har jag fotat isbrytarna igen, förra gången det hände var den sjätte nov. 2010.
Är jag tjatig med isbrytarfoton? Det tycker jag inte själv, ett år och två dagar mellan fotograferingarna är väl inte ofta?

Om ni går tillbaka i bloggen till sjätte nov. 2010 så är det lite skillnad på fotona, då 2010 var det is över hela stadsfjärden, nu finns det inte tillstymmelse till is över huvud taget. Ni kan också läsa att 2010 var det en centimeter jämt snötäcke över hela stan,nu finns det lika lite snö som det finns is. Nu tycker inte jag att en centimeter snö är något att skryta över, när det börjar röra sig om två meter .... då kan man skryta om snö.

En annan sak, då 2010 var isbrytarna mycket större på bilden, det beror inte på att dom i år har krymt, dom tål vatten. Anledningen att dom är större är att jag var närmare när jag fotade isbrytarna än vad jag var idag.

Nu kommer säkert nästa undran, varför fotade jag på längre avstånd i dag? Det har jag skrivit, var lite uppmärksam, det är ju ingen is i dag! Nu försökte jag ljuga, om jag tagit ett steg ut på isen i fjol skulle det nog varit plums i Stadsvikens kyliga vatten. Så det var inte anledningen till att avståndet ökat.

Möjligen kan det vara som jag nu skriver, man lär sig av misstagen, i fjol när jag kom hem hade jag ont i bröstet ( för lång promenad för att komma närmare fotoobjektet) det slutade med att jag tio dagar senare låg i Umeå med nyopererat hjärta. Det ville jag inte vara med om i år, så det blev långt avstånd till isbrytarna, lite zoom på kameran för att dom överhuvudtaget skulle synas och helt befriad från ont i bröstet. Man blir klokare av misstag.

Nu ska jag inte klaga över hjärtoperationen, den gick bara bra, men en gång till, nä tack. För övrigt var det bra att jag tog den där långa promenaden, det var den som gjorde att jag fick reda på att jag hade igenslammade kranskärl, det hade jag ingen aning om. Då trodde jag att jag var frisk och jag hade ingen tanke på att jag överhuvud taget kunde bli sjuk. Nu har den oskulden åkt också.

Hans, som är lite erfarnare och frisk igen.







Inga kommentarer: