tisdag 16 mars 2010

Båtvarv.

Informationstavla.

Luleå kommun har placerat ut ett antal tavlor på olika ställen i Luleå där man redovisar för olika historiska händelser som förekommit på just den platsen där tavlan står. På söndagspromenaden upptäckte jag en sådan på Gültzaudden, som ni själva kan se på tavlan så byggdes det oceangående skepp i slutet på 1830-talet på just den platsen, det hade jag ingen aaaaning om. Man får också veta varför udden heter just Gültzaudden, det var helt enkelt för att ägaren till varvet hette Cristian Gültza, han var förresten sjökapten så han visste väl hur ett skepp skulle se ut.

Nu blev det inte så lång skeppsbyggnadsperiod, redan 1840 gick varvet i konkurs. Det mest kända utav skeppen man byggde var en brigg som hette Rota, vilket inte säger mig ett enda dugg, jag har aldrig hört talas om briggen Rota innan jag läste om den på informationstavlan. Men å andra sidan har jag inte heller vetat att det funnits ett varv på Gültsaudden, ( jag fick för övrigt söka ett bra tag innan jag hittade prickarna över u-et på tangentbordet) .

När man gick i konkurs hade man några båtar halvfärdiga som byggdes klara, men 1844 lämnade den sista båten varvet, då hade man trettio arbetare anställda, när det var som mest jobbade etthundrafyra arbetare där. Det blev säkert eländes elända för alla dom som fick sparken, (detta är en personlig reflektion, jag vet inget om det).

Jag visste inte att det varit båtvarv på Gültsaudden, däremot finns det ett område som heter "Varvet" i Luleå, där har det  säkert varit båtvarv men det ska jag ta reda på till en annan gång.

Hans, som lyssnat till historiens vingslag.




2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Intressant...
Elisabeth via Iphone ( lite knöligt) i Sälen.

Hansinga sa...

Roligt se att du anstränger dig för att kommentera.
Kram pappa och mamma.