söndag 21 mars 2010

Söndagsnöje.

Pimpeltävling.

Skärmflygare tittar ner på folkvandring.

Alla ska ut på isen.

Hur skulle vi klara oss utan isvägar i Luleå? Frågan uppstår när man tittar ut över folkvandringen på isvägarna runt centrumhalvön och ut mot Gråsjälören. Man kan nog säga att det är den populäraste satsning som Luleå kommun gör för sina medborgare när dom plogar och underhåller dom drygt en mil långa isvägarna. Det finns dessutom 2,5 mil bilvägar ut till öarna i Luleå skärgård, men det är en annan historia.

Min fru och jag tog en promenad i dag mot Södra hamn, det visade sig att det var pimpeltävling nere vid kranen, det hade vi inte kläm på innan vi gick hemifrån så vi hade inga pimpelgrejor med oss. Vi gick inte heller ut på isen vilket vi tydligen var ensamma om för alla andra i stan var där. Vi har ju nånting att skylla på eftersom min fru lider av ryggskott så vi tog en kort promenad.

Solen sken och fåglarna kvittrade höll jag på att säga, nä det gjorde dom inte, det var mina fingrar som hade för bråttom på tangenterna. Om jag nu ska vara riktigt ärlig så såg vädret ut bättre när man såg det inifrån än när man hamnade i det på riktigt, det blåste rätt så kyligt, men solen var fin. Vi fick i alla fall en försmak om vad som väntar en par veckor framöver, vår bästa tid är nu, som det heter i visan, det kan inte bli bättre än gnistrande vit snö (det snöar så ofta så snön hinner inte bli smutsig) och strålande sol från en klarblå himmel. Jag tycker synd om er som inte får uppleva det.

Hans, nöjd med min plats i Sverige.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Nä, här är snön grå! MEN, den smälter å andra sidan undan i rasande takt. Gatorna är bara och det doftar vår... och hundskit! :)

Idag har Alex och Tilde cyklat. Det är också ganska trevligt.

Kram E.