lördag 27 mars 2010

Vintermarknad.

Marknadsstånd.

Det är marknad i Luleå i helgen, förut har marknaden alltid varit på Storgatan där alla människor i Luleå verkar befinna sig, men numera är den flyttad (jag tror det är andra året) till Södra Hamn. Det är ingen lyckad flytt, man kan säga att det inte är så livligt på marknaden efter flytten vilket naturligtvis knallarna inte gillar, mindre många kunder betyder naturligtvis mindre försäljning.

Jag var i alla fall där i dag, det var grinigt, inte knallarna utan vädret. Vi har bara ett par minusgrader, men i dag är det grått och det blåser lite grand, typiskt Stockholmsväder. Jag var hyfsat påklädd så det gick ingen nöd på mig men dom som höll stånd i stånden hela dagen tyckte jag synd om, men det är klart dom lever väl på försäljningen så dom måste härda ut. Om jag får säga vad jag tycker så nog är det enklare försörja sig på folkpension.

Min fru var inte med, hon är lite blasé på marknader säger hon vilket jag faktiskt förstår, jag undrar hur många marknader vi varit på under årens lopp. Med facit i hand så tog hon nog det klokaste beslutet, jag hade avverkat hela marknaden på en halv timme, vilket var tillräckligt för att ha upplevt årets vintermarknad i Luleå. Jag handlade lite också, en nyrökt röding som vi ätit till middag , mycket god. En vitlöksmarinerad laxbit som bara jag smakat än så länge(det var försäljaren som gav en smakbit) den var också god vilket jag inte förväntat mig, lax och vitlök? Över förväntan! Sedan köpte jag en liten ost, som jag inte vågat tala om för min fru vad den kostade, det var tur att den var liten.

Mitt handlande gick alltså ut på mat, jag kände inget behov av strumpor, godis, ylletröjor, (även om dom varit sköna i dag) men man har ju dragit på sig ett gäng under årens lopp, så behovet är noll. Sedan fanns det väl lite annat också som jag inte heller hade nåt större behov av, Jag går alltid på marknader för att jag hoppas få se nåt nytt och intressant men det är många år sedan det hände. Dom har faktiskt ett rätt så tråkigt utbud så det är kanske inte bara att marknaden fått flytta knappt fyrahundra meter från Storgatan som gör att det är lite folk. Dom måste nog förnya sig för att inte självdö.

Hans, vi ses på sommarmarknaden.


 

Inga kommentarer: