lördag 20 mars 2010

Isbrytare.

Isbrytarspår.

Jag beslöt en dag att ta min promenad( jag tänkte skriva dagliga promenad men det vore en överdrift av aldrig skådat slag) ut mot Svartöstan, jag kom på att då passerar jag isbrytarparkeringen, jag vet att för några dagar sedan såg jag på långt håll att det låg en isbrytare inne vid kaj. Det gick jag och klurade på och kom fram till att i år när det är så mycket is borde dom inte ligga där en enda dag, jag tänkte att om det låg någon där när jag passerade skulle jag minsann säga till kaptenen: "Att här ska ni inte ligga och slöa! Ut och bryt is!"

Jag hade retat upp mig så till den milda grad så när jag kom så nära att jag såg var dom brukade ligga och upptäckte att det inte fanns den minsta skymt av någon isbrytare så blev jag väldigt besviken, visst är man konstig? Jag borde ju blivit nöjd när jag fick se att dom gjorde rätt för lönen, men det var liksom försent, bara för att dom åkt ut till isvallarna igen så fick inte jag avreagera mig.

Innan jag hunnit ända fram så kom jag på att jag läst i tidningen att bogserbåten Frej som också brukar bryta lite is, visserligen bara nattgammal men i alla fall, den har varit i branschen, numera förflyttad till Gävle där den legat vid kaj ett tag, nästan sjönk. När man upptäckte den var det bara en decimeter av relingen som syntes över vattnet, eller isen kanske man kan säg, det var den som höll den uppe.

Då tänkte jag till, tänk om isbrytaren som jag sett tidigare sjunkit! jag skyndade på stegen och beredde mig på att få se en decimeter av Ymer sticka upp. Jag hann tänka på vilket jobb det skulle bli att länspumpa Ymer till dess att den flöt upp i all sin glans. Nu var det inte så, när jag kom fram var det tomt! Jag såg bara spår i isen, och där kan man snacka om spår, uttrycket spårlöst försvunnen kan man nog inte använda när det gäller isbrytare.

Om ni klickar på bilden av isbrytarspåren ser ni en liten svart prick stor som en pissmyra långt ut, det är en pimplare, det finns inga pissmyror i snön.

Hans, trött på äventyr.

Inga kommentarer: